Monday 25 April 2011

TUN mahathir-TOK Guru-"siapa lebih tua" ? dan akok

Berapa lama, manusia hidup itu tidak penting, bagaimana manusia itu hidup, itu yang penting
-ahli filasof-

"Kalau isteri saya tahu ini, dia akan marah dan marah," kata Tun Mahathir kepada Tuan Guru, Nik Abdul Aziz, pada suatu hari yang cerah disebelah tapak projek, Perasmian Jambatan Salor, Pasir Mas, suatu waktu tidak berjarak dulu,apabila beliau "menunjukkan akok,dalam piiring yang dipegang"nya. Akok, makanan tradisional rakyat kelantan.dibuat dari adunan gandum,telor dan manisan.too sweet,too much sugar.diabatic di"haram"makan.

Tok Guru Datok Nik Abdul Aziz, hanya tersenyum dan tersenyum kecil, mendengarkan itu

Dialog itu, dituturkan kepada aku,oleh Tok Guru, sewaktu beliau dan aku bersendirian, diatas jalan, menuju ke tempat kawasan kecurian balak, disomewhere in Gua Musang. ada sebuah four wheel drive,"lekat",masuk dalam lumpur, tok guru keluar dan berjalan sendirian,aku dalam kenderaan lain,keluar dari kenderaan dan terus menuju kearah nya. He knows me very well,setelah bersalaman.
kami berbicara, biasa,biasa

"kenapa tok guru tidak menggunakan helikopter, mudah,cepat," tanya ku kepadanya

"pegawai ambo kata, cuaca tok molek, sebab tu ambil mari dengan kenderaan darat, bersama pihak media satu rombongan," katanya

"Berapa umur tok guru," tanya aku padanya lebih lanjut

"66", katanya ringkas

"Kena nampak "tua berbanding" Dr Mahathir"(dr Mahathir pada waktu itu,kalau tidak silap 72tahun)

"Dia jaga makan, food conscious, masa merasmikan Jambatan Salor, dia royak keambo, kalau dr hasmah tahu dia "makan akok",dia kena marah,dr hasmah jaga makanan dia, ambo,ambo makan belakan, sebab tu nampak tua,he..he..he..,," kata tok guru sambil ketawa dan tersenyum

akupun turut ketawa dan kami sama-sama ketawa.

..tunggu..ada lagi

No comments:

Post a Comment