Saturday 30 April 2011

Nasi lemak kopi O-Indonesia,Manohara-:cerai-: eksklusif interview TV9

Penulis Sedang Menemubual Manohara


Apabila kes membabitkan perkahwinan, Manohara dengan "kerabat di Raja negeri ini", menjadi hangat dan panas dan bertambah panas, dan pelbagai versi berita direkacipta, untuk mensensasikan "berita panas" yang semakin panas itu, ,tiba-tiba mobile phone aku, pada suatu petang, yang  tidak pernah letih untuk berberdering, berdering untuk kesekian kali. Pemanggiklnya, Produser Nasi Lemak Kopi O, TV9, Wan Sabariah, nama "manja atau glamour", Wan Sab, aku kurang tahu persis, yang jelas beliau pernah berkhidmat dengan Berita Harian dan By Line, banyak tersiar dalam ruangan wanita akhbar arus perdana itu

kalau pilot, juruterbang, dikira berapa banyak "flying hours", "masa penerbangan" untuk mengukur kecekapan dan "seniority", aku kira, wartawan juga harus dibuat kayu pengukur, yard stick, kayu pengukur tara-" untuk "menilai" seniority mereka bekerja

"writing hours" sama barangkali dengan "flying hours", patut di pertimbangkan Majlis Perundingan Media Negara untuk membuat justifikasi seniority, seseorang pengamal media

aku mengenaili Wan Sab,sewaktu menghadiri mesyuarat meeting  di pejabat TV9,Seri Pentas,suatu waktu tidak berjarak dulu.
Skrip dialog, berbunyi sederhana sederhana-:
"mahadi, you punya kamera dan kameraman," tanyanya.

"sapa ni, aku pura-pura tidak mengenali, pemanggil, sebenarnya namanya appear dalam skrin telefon bimbit,aku dah set,sebelum ini," kata ku

"Wan Sab," katanya. Ok, apa yang i boleh bantu ,? tanya ku lagi

"I nak hantar BJ kekelantan, buat ekslusif interview dengan Manohara," katanya

"You tak perlu hantar BJ, biar I yang buat interview, you jest  tell me the question and i will do the rest,"
"you boleh buat inteview," ? tanyanya lagi
"kenapa pula tidak, i sudah beribu kali, buat interview, bukan susah nak ingterview manohara, you jest tell me the question, everything would be ok, i will deliver," aku kata padanya
"OK, nanti i refer to my superior and i wll get back to you shortly,katanya

selang beberapa detik, aku kira banyak detik, Dia call dan kata OK.
tiga soalan yang akan dikemukakan kepada Manohara
1. Apakah beliau dapat menyesuaikan diri dengan kehidupan baru di kelantan
2. Apakah pandangan beliau terhadap wanita kelantan yang dikatakan aktiif berniaga
3. Favourite Food beliau

"OK, i akan buat assignment ini,bila siap i akan courier tape pada you dan skrip i akan hantar pada pejabat you and i will inform you, when it's done," kata ku padanya
"OK," roger, out.

untuk tugasan ini, aku perlu menghubungi pihak istana dan pegawai yang berurusan dengan aku, bekas teman di sultan ismail colleger,1979, bekas pelajar ITM, Shah Alam, jurusan Art Design, Tengku Azman, (kini allayarham, semoga allah mencucuri rahmat keatas rohnya), pada waktu itu beliau bertugas sebagai Penlong Pengarah Perdanan Meseum kelantan

aku maklumkan tiga soalan itu perlu di hantar ke "pihak istana", perlu diverified, kalau OK, baru boleh tanya soalan itu kepada Manohara

aku kata OK, no problem, keesoknya, aku mendapat feedback, berita baik,OK, cuma yang meletih dan menggelisahkan, hanya satu soalan yang aku boleh tanya, "apakah makanan kegemaran Manohara,? "Dua.soalan lagi," tanya ku
"Dua soalan lagi "kena gunting", kena sensored
"aku kata OK"

Setelah siap membuat appoinment, keesokan harinya, aku akan interviews Manohara, di gelanggang seni, Kota Bharu, kerana hadir pada majlis anjuran Persatuan isteri pegawai Majlis Perbandaran Kota Bharu, MPKB

beliau pada petang itu, akan membuat cake,"pan-cake", apa jenis kek, nama kek aku lupa. aku pada waktu itu duduk dimeja VIP, bersama  Yang Di Pertua MPKB, pada waktu itu, En Fauzi Mamat, kini pegawai kewangan negeri, aku mengenali beliau,21 tahun lampau, sewaktu dia bertugas sebagai Pengarah Pusat Penerangan Pelancongan

kami berbual biasa-biasa saja justru lama  tidak berjumpa. cuma aku sempat bergurau dan berkata padanya, "kalau siap kek itu,kita diberi kesempatan untuk merasa best juga," aku berkata padanya

selepas selesai membuat demonstrasi membuat kek,kameraman aku sudah ready, aku mara kehadapan dan menggacukan mikrfon logo TV9 dan ingin membuka mulut untuk bertanya soalan.

aku ingat aku ingin mengggunakan bahasa Indonesia,lagipun bahasa indonensia aku masih aku kental

sebaik aku ingin membuka mulut,dia berbicara dalam bahasa Inggeris,bahasa inggerisnya "baik sekali, tidak mempunyai dialek indonesia, bahasa inggerisnya seperti yang dituturkan mat salleh, aku terlupa, dia seorang mek salleh

terus aku bertanya, ketiga-tiga soalan, tanpa memathui arahan, dalam bahasa inggeris. beliau menjawab kesemua soalan dengan baik

setelah selesai, menggucapkan terima kasih. aku dan krew pulang ke opis. Balik ke Pejabat, ketuk story, keesokan harinya, wawancara ekslusif itu disiarkan dalam rancangan Nasi Lemak Kopi O dan jabatan majalah, menerusi slot wanita hari ini,TV3 menyiarkan interview esklusif dengan Manohara. Tiga hari selepas itu,beliau pulang ke jakarta, pergi untuk tidak kembali lagi(barangkali)

aku maklumkan Tengku Azman, pihak istana "tidak marah dan berkecil" hati dengan aku, meskipun aku melanggar perintah, menanyakan soalan yang telah di"sensor"

alasannya barangkali kerana TV9 dan TV3 menyiarkan Berita positif berbanding dengan media cetak lain yang menyiarkan berita yang "aneh aneh" dan "penuh sensasi" mengenai sosok tubuh, seorang remaja, bernama Manohara.


dan aku difahamkan rakan media,aku meruapakan  wartawan yang pertama dan terakhir berkesempatan interview manohara sewaktu keberadaan dibumi cikt siti wan kembang yang juga dikenali juga dengan nama Kota  Serambi Mekah yang semakin Mekah, yang Menterinya, Mursyidul Am Pas, Datok Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang "tetap tidak percaya" pelaku video seks" kontroversi, adalah Datuk Seri Anwar Ibrahim. apapun, ramai kalangan rakyat "masih confused" dan "keliru", apakah memang benar sosok tubuh lelaki, dalam video itu DSA-masih merupakan suatu pertanyaan panjang, yang masih mengangga dan tetap menggangga-, hingga ke hari kiamat(barangkali)-

sekian.titik
jabatku


akuy

1 comment:

PAK TAMRING DI MALAYSIA said...

SAYA SANGAT BERSYUKUR KEPADA ALLAH DAN SANGAT BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA KI WARA,ATAS BANTUANNYA YANG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA YAITU {4714} DAN ALHAMDULILLAH BERHASIL..WAKTU SAYA DIBERI TAU SAMA TEMAN KALAU ANKA YANG SAYA PASAN NAIK,SAYA HAMPIR PINSAN DAN TIDAK PERCAYA TAPI INI JUGA BENER2 KENYATAAN,,BERKAT BANTUAN KI WARA KINI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUANYA DAN RUMAH JUGA SAYA DILUNYA SEMPAT KUGADAIKAN KINI SAYA SUDAH MENEBUSNYA KEMBALI..SYUKUR ALHAMDULILLAH KINI KEHIDUPAN KELUARGA SAYA SUDAH JAUH LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA,,DAN JIKA ANDA INGIN ANKA JITU DAN BUKAN OBRAL JANJI YG SERING ANDA DAPATKAN SILAHKAN HUBUNGI KI WARA DI 082322214888 DIJAMIN INSYA ALLAH 100% PASTI TEMBUS


SAYA SANGAT BERSYUKUR KEPADA ALLAH DAN SANGAT BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA KI WARA,ATAS BANTUANNYA YANG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA YAITU {4714} DAN ALHAMDULILLAH BERHASIL..WAKTU SAYA DIBERI TAU SAMA TEMAN KALAU ANKA YANG SAYA PASAN NAIK,SAYA HAMPIR PINSAN DAN TIDAK PERCAYA TAPI INI JUGA BENER2 KENYATAAN,,BERKAT BANTUAN KI WARA KINI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUANYA DAN RUMAH JUGA SAYA DILUNYA SEMPAT KUGADAIKAN KINI SAYA SUDAH MENEBUSNYA KEMBALI..SYUKUR ALHAMDULILLAH KINI KEHIDUPAN KELUARGA SAYA SUDAH JAUH LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA,,DAN JIKA ANDA INGIN ANKA JITU DAN BUKAN OBRAL JANJI YG SERING ANDA DAPATKAN SILAHKAN HUBUNGI KI WARA DI 082322214888 DIJAMIN INSYA ALLAH 100% PASTI TEMBUS

Post a Comment