Sunday 8 May 2011

Kristian, Bible, kita,Utusan Malaysia-Indonesia dan Mat Rempit, Mat rock, Mat Blues

Hari ini kita, bangsa melayu, bangsa yang "semakin lesu" (?) "melayu" dibaca "me-layu", "me semakin "layu", me "semakin lesu" dari perspektif politik,"kuasa politik bangsa melayu dibumi" sendiri, semakin "layu", semakin lesu dan semakin "tidakbermaya"--apakah memang begitu" realiti pentas politk-bangsa melayu--yang suatu saat dulu ditulis penulis barat--saku etnik yang hanya hidup mudah, simple, sleep simple, eat simple dan die simple--mencari makan hanya dengan menggunakan perahu, menangkap ikan disungai, tinggal dirumah atap,bercucuk dan bertani secara kecil-kecilan dan mempunyai falsafah hidup mudah dan simple,"manusia yang "kaya" adalah manusia yang cukup dengan sedikit---apakah sememangnya "sebegitu"-gambaran dan sketsa kehidupan dan penghidupan bangsa melayu

Hari ini, politikus kita berkata, kita satu bangsa yang sudah "maju", kita satu bangsa yang sudah jauh kehadapan dan 9 tahun lagi, negara kita akan mencapai "status negara maju". Teman aku sempat berkata, negara kita akan "tidak" dan "tidak akan" menjadi negara mahu jika pemimpin-pemimpin kita masih "korup" dan mempraktiskan "rasuah secara senyap dan diam"

apakah "memang benar pemimpin-pemimpin kita" tidak terkena "tempias rasuah" ? jika tidak bagaimana pula cara dan kaedahnya "mereka mempunyai simpanan wang berjuta-juta dalam bank" meskipun menggunakan akaun proxy-proxy tertentu ?

atau itu hanya "tohmahan politik, fitnah politik" yang sengaja direka citpa pembangkang untuk mendiscredit dan "menjatuhluluhkan maruah" pemimpin-pemimpin kerajaan atau bagaimana ?

apapun aku kali ini, lebih cenderung untuk menulis fasal isu kristian, isu agama resmi negara kita, utusan malaysia dikatakan melaporkan ada cadangan pihak tertentu-mencadangkan-agama krisitian sesuai dijadkan agama resmi negara bukan lagi agama Islam

persoalannya, dari manakah "sumber berita itu: dipetik.aku baca dalam Utusan Malaysia hari, perjumpaan paderi-paderi itu perjumpaan "tertutup" dan pihaknya menafikan sama sekali berita ada cadangan agama resmi negara ini agama keristian,tidak lagi Islam

laporan berita utusan itu didakwa salahpetik, misquoted dan berunsur jahat-mempunyai niat lain- sedangkan jurucakap paderi itu berkata, perjumpaan itu perjumpaan biasa dan sama sekali tidak membincangkan "isu agama kristian patut dijadikan agama resmi negara !

aku kira jika hendak dibandingkan dengan editer-editer media arus perdana yang ada dan seadaanya hari ini, yang tolol dan tidak tahu membedakan "isu sensitif" atau tidak ,aku lebih layak dan lebih berhak untuk berbicara "mengenai Kristian, Bible dan Kita"

aku kuliah di universitas Darma Agung, Fakullti Sains Politik jurusan Mass Comunication,1985 - 1988,di medan, sumatera utara Indonesia. Universiti swasta terbesar dimedan,pemiliknya terkenal kaya "wah aduahai", Bapak Perdede,--kini telah dihantar alam barzakh--

aku merupakan pelajar malaysia yang pertama kuliah diuniversiti itu kerana ianya universiti swasta yang mana nilai nilai ijazah tidak diiktiraf Jabatan Perkhidmatan Awam,-JPA-, Go to hell dengan JPA, aku tidak perlu pengiktirafan JPA untuk menjadi "wartawan"

Darma dalam bahasa Latin, membawa pengertian Agama, Agung maknanya besar--Darma Agung maknya "agama besar", agama besar dalam konteks ini,agama kristian

pelajar-pelajar indonesia kuliah diuniversitas itu, terdiri dari etnik "batak sumatera", penganut agama kristian, ada juga pelajar Islam tapi jumlah kecil. yang menarik, dosen-dosen yang menjadi tenaga pengajar terdiri dari dosen-dosen yang juga mengajar di Universiti Sumatera Utara, Medan. lalu apa bezanya, ilmu yang aku perolehi dengan pelajar malaysia yang kuliah di Universiti Sumatera Utara,?. Tidak ada bezanya.

"Nik, kamu free malam ini," tanya temanku, penganut kristian tulin, asal Pulau Nias,lelaki, "kenapa" aku menjawap pertanyaannya dengan pertanyaan."Malam ini, kami punya program malam santapan rohani, Jesus Sang Penyelamat," katanya.

"Aku lagi repot,ngak apa-apa kamu terusin saja, terima kasih," kata ku selamba

Dakwah kristian disana,khususnya dikampus universtias memang kuat dan bergerak aktif, toh begitu aku tidak sama sekali tertarik dan terpengaruh denga dakyah dan dakwah mereka

malah, jika anda berkesempatan kemedan, beli akhbar SIB, Sinar Indonesia Baru,pemilik orang batak, kristian tulin,isi didalamnya, selain "current neews" anda juga akan mendapati kolom, artikel, rencana,--tentang kebaikan agama kristian--dan macam-macam lagi

sewaktu job training, di harian waspada, berlaku satu kes, cerita benar-true story--sebelum itu semua edtier dimestikan mempraktis dan mengamalkan SARA-Suku Agama Ras--sebelum memutuskan untuk "melepaskan story untuk disiarkan". amalan ini wajib dan mesti dipatuhi, jika dilanggar "malapetaka besar" menunggu dan menanti mereka

berbalik kepada "true story"--satu kes seorang anggota polis yang juga menjadi "pastor", paderi digereja,meletakkan pistol, diatas bangku,dalam beg isterinya,sebelahnya ada anak kecil,umur kira-kira 6 atau tujuh tahun--, ketika Sang Bapa asyik membaca khutbah dimimbar, tiba-tiba kedengaran letupan pistol--anaknya memainkan trigger dan tertempak dagu--mati ditempat kejadian---dipapan tanda-notis board- kantor berita WASAPADA---aku membaca dengan mata telanjang bulat aku--notis dan peringatan penting dari pejabat ABRI--Angkatan Bersenjata Indonesia--pihak editer--diperingatkan--jangan "memain dan menyiarkan berita itu"--lalu--keesokan harinya, "semua surat khabar di medan"dan seluruh indonesia tidak melaporkan berita tragedi yang memedih dan memilukan itu

lalu, apakah arahan ABRI itu, menyekat kebebasan akhbar di nergara bangsa serumpun kita ? apa yang aku ingin katakan, disini, editer-editer, khususnya "editer media" arus perdana tidak "faham dan tidak akan faham" apa yang dimaksudkan dengan berita-berita sensitif dan berita "sensitiviti agama"

atau barangkali Jabatan Perdana Menteri, "tidak pernah mengeluarkan" arahan secara bertulis dan juga tidak dapat menjelaskan secara terperinci, apa yang dimaksudkan dengan "berita sensitif"

jika aku memegang jawantan editer, akan aku bangkulsampahkan "berita-berita" seumpama itu kerana ia banyak mendatangkan "kesan negatif"--tidak kah editer-editer tolol dan dunggu tahu--siapa di belakang "agam kristian--?  kalau amerika dapat "menukar peta negara-negara di asia barat"--apakah mereka juga tidak akan dapat "menukar peta-peta asia tenggara" atas alasan "mempertahankan agama krsitian danpenggnutnya di"cabuli" secara brutal" ?

disinilah barangkali "editer-editer tolol" media arus perdana, yang bergaji rm 20,000 -rm 30,000 "tidak dapat melihat kesan dan impak politik jangkamasa pnajng jika "mereka" terus--memainkan isu-isu dan sentiment agama, khususnya agama Islam

jika dilihat dari perspektif politik, pihak editer cuba memutarbelit dan memainkan isu ini demi kepentingan UMNO.UMNO kini dilihat terdesak untuk berbaik-baik dengan PAS--, mainkan isu ini-dan minta komen Musrsyidul Am PAS, Datok NikAbdul Aziz Nik Mat--nik aziz akan terjepit dan tersempit--kerana berbaik baik dengan DAP-Nik Aziz nak komen macamana--tujuannya untuk memberi tekanan kepada Nik Aziz--tiada pilihan dan berbaik dengan UMNO dan meninggalkan DAP dan PKR--"semudah itu perhitungan editer tolol itu--?

Yang aku kenali, Datok Nik Abdul Nik Mat, tidak akan tunduk kepada sebarang bentuk "tekananan"--beliau sebenarnya amat mudah didekati, berbicang secara baik-baik dan meletakkan Islam sebagai asas perbincangan, itu saja.

Kenapa editer-editer tolol Utusan Malaysia, sanggup "memutar belitkan fakta", jika pihak paderi menafikan berita itu dan menjelaskan pertemuan itu, perjumpaan biasa, dikalangan paderi-paderi--apa salahnya jika padaeri-paderi itu melakukan "meeting biasa"

Jangan bermain api, nasihat aku kepada Orang Kuat Utusan Malaysia, aku kenal Zaini Hassan, sewaktu beliau bertugas di Kota Bharu pada tahun 1989, waktu itu aku sebagai stringer BN dan pada tahun 1997 aku bertugas sebagai wartawan jaringan--istilah indonesia--dalam bahasa inggeris disebut Broadcast Journalist--dalam bahasa melayu--wartawan penyiaran

aku kira Setiausaha Agung UMNO, Datok Tengku Adnan Tengku Mansor, perlu "membuat garispanduan" dan menghantar surat "larangan" kepada editer-editer media, jangan "memainkan berita-berita sensitif" termasuk berita karut "menjadikan kristian agama resmi negara"

UMNO tidak perlu memberi "momokan-momokan karut" kepada penggundi china kerana, penggundi-penggundi china, sudah ramai hilang kepercayaan kepada MCA, kenapa keadaan sedemikian terjadi ? Hanya bekas Presiden MCA Tun Lim  Liong Sik, Datok Seri Ong Ka Tim dan Datok Seri Chua Soi Lek, dapat menjawabnya dengan tepat.titik.

sekian.titik
jabatku

2 comments:

roshanilawatey said...

Salam Sejahtera Nik,

baru sempat baca... saya dapat rasa amarah Nik dalam tulisan ini. Alangkah baiknya, kalau coretan ini dibaca oleh khalayak, agar mereka dapat membuat penilaian yang wajar.

Isu agama memang sangat sensitif. Kalau di sekolah guru-guru ditegah daripada mengeluarkan kenyataan sensitif berkaitan dengan kaum-kaum di Tanah Melayu @ Malaysia, mengapa pula segelintir wartawan "dibiarkan" menyalakan api yang kini memang sudah ada percikan baranya...!

Pelik sungguh. Pasti ada agenda tersembunyi daripada pihak-pihak tertentu... yang kebanyakannya bersikap "baling batu, sembunyi tangan..."

nikmahadi said...

suatu komen menarik dan mempunyai nilai-nilai tambah tersendiri, yang menurut peniliain saya mempunyai "semangat kemelayuan tinggi, sayangkan bangsa melayu dan melihat jauh kehadapan, untuk itu menjadi tugas anda sebagai pendidik,menyebarluaskan berita,minta rakan-rakan membaca blog,terima kasih, sahabat dialam maya.

Post a Comment