Friday 20 May 2011

Timemanagement 2-: komen pembaca blog : Hanila Said-: tambah tangki minda

Reading is a food mind, kata big brother aku, sewaktu menghadiahkan buku, English Dictionary,25.9.1975,tercatat tulisan tangan, my lovely brother, never neglect your study,meskipun sudah 36 tahun berlalu, buku itu masih dalam simpanan, berada dalam keadaan baik. aku kira 100 tahun lagi,buku itu, akan masih berada dalam keadaan baik

bercerita mengenai buku,dalam bahasa arab disebut, kitab, aku pernah memberikan hadiah perkahwinan boss aku, Norhayati Said, kini orang kuat berita harian,sebuah al-quran, dan dia "bersatu dengan kawan aku," Kamaruzaman Nawi, asal Pasir Pekan, sempat kuliah di Medan,belum lama,ini "mereka bertentang mata", dimana, pertemuan pertama mereka aku tidak ketahui,-yang jelas they are happy married couples,aku kira hadiah yang aku beri itu pada tahun 1989, masih utuh,

yang menarik komen Hanila Said, cerita aku banyak cerita-cerita dicelah pintu,publik tak ramai tahu,sebagai wartawan yang sudah 22 berada dalam bidang ini, aku tidak perlu berbuat banyak untuk menulis dalam blog,aku hanya perlu "duduk dekat computer",putuskan apa judul yang akan aku tulis, aku pun terus "mengetik", menaip, dan larut dalam proses kreativiti,tanpa mengacuhkan apa yang ada disekeliling,apabila selesai,aku titik, dan aku pun kembali kedunia realiti

Semunya itu, berada dalam "memory card" minda aku,aku hanya butuh waktu, masa kelapangan,untuk menaip dan terus menaip, berbalik kepada "mentaliti bangsa kita",bangsa melayu--selagi kegiatan membaca belum menjadi "budaya"--kegiatan itu masih belum, "membudaya dalam masyarakat kita",selagi itulah "kita tidak akan maju dan bertambah maju". Kemajuan fisikal,bangunan pencakar langit tinggi, tidak dapat dijadikan satu "indikator",kita "sudah maju",kemajuan yang sebenar ialah membuatkan kita "menjadi manusiawi yang lebih menusiawi". Bukankah pendidikan, tidak kira, Islam ke, Kristian ke, Buddha ke, Hinduisme ke--is to make humane more humane - ?-(bukankah)

bukankah manusia yang maju adalah manusia yang memahami dan mengerti akan hakikat kehidupan, the essence of life, mereka memahami apa yang sebenarnya di maksudkan dengan perkataan "kaya",bukanya, pengertian kaya menurut perspektif-masyarakat barat-

menjadi kaya bagi  masyarakat barat adalah tujuan hidup mereka, mereka hidup bekerja, siang malam, mencari kekayaan, dapat duit banyak, spend the money lavishly, enjoy their life, thats the end of it. there is no life after death, terpengaruh dengan Nietsche,filosof Jerman, God has Died-Tuhan telah mati. Pengertian kaya bagi mereka "mempunyai wang berjuta-juta ringgit dalam bank, kereta mewah, rumah besar, disana ada rumah disini ada rumah". matlamat hidup mereka untuk menjadi kaya. disisi Islam, itu semua keperluan hidup, bukan matlamat hidup.berbeda persepketif membuatkan manusia Islam terbius dan tercandu dengan model kekayaan perspektif masyarakat barat

Penyakit itu juga bukan melanda pemimpin UMNO malah ada kalangan pemimpin kelantan PAS
kelantan terkena penyakit itu, kecuali menteri besar, Datok Nik Abdul Aziz Nik Mat.

beliau melihat pengertian kaya dari sisi dan aspek lain, dalam hubungan ini aku teringat kepada kata-kta ulama besar Indonesia, asal Bukit Tinggi, Padang Sumatera Barat, Indonesia, penulis buku tasauf modern, namanya Hamka,--kini- sudah berada di alam barzakh,semoga allah mencucuri rahmat keatas rohnya--manusia yang kaya adalah "manusia yang cukup dengan sedikit"

Maknanya, jika seseorang itu,"tidak cukup dengan banyak", beliau masih miskin. Hari ini, ramai kalangan korporat,bekerja siang dan malam, 24 jam sehari,"tidak cukup dengan banyak", fokus pemikiran,otak mereka hanya berfikir untuk mencari duit,duit, duit--siang dan malam-tidak cukup dengan keuntungan 10 juta-
 mahu 20 juta--,khususnya kontraktor--dapat keuntungan 30 juta--mahunya "lebih lagi"--

dapat keuntungan 50 juta, mahunya lebih lagi--lalu sampai bila dapat beliau memuaskan nafsu untuk menjadi kaya.

mereka dalam jenis dan golongan ini,tidak berada dalam "kenikmatan kekayaan", mereka tidak bersyukur dan menghargai apa yang beliau miliki"--untuk sedar bahawa mereka sudah pun kaya--mereka perlu "jatuh dan dibangkrupkan" baru mereka sedar bahawa "mereka selama ini sudahpun kaya", jika tidak berlaku demikian, mereka akan tidak terus bersyukur dan terus mengejar bayang-bayang kekayaan,yang secara hakikatnya, tipu helah dunia, mereka mengejar bayang-bayang diri mereka, semakin mereka dekat dengan bayang,bayang akan terus berlari,mereka pun berlari, itulah gambaran sebenar "manusia kaya yang tidak memahami perkataan kaya menurut perspektif Islam"

menjadi kaya bukan satu dosa,semua kita beragama Islam,mahu kekayaan rohani dan material,ini adalah kerana sebaik saja kita, menghembuskan nafas terakhir--semua ada yang kita ada--terputus hubungan dengan kita--kecuali tiga perkara, sedekah yang diberikan, ilmu baik yang diajarkan dan anak-anak soleh--

hari ini berapa keratkah dikalangan "orang orang kaya,kita, beragama Islam" sanggup melakukan sedekah berjuta-juta ringgit ? tidak ada kerana mereka "sayangkan duit,harta mereka", kerana mereka tidak faham "dimanakah terletak duit mereka yang sebenarnya",duit mereka yang sebenar adalah bukan wang yang mereka simpan dalam bank, wang mereka yang sebenar adalah "wang yang mereka hulur dan berikan untuk sedekah atau berbuat kebajikan, "itulah wang mereka yang sebenar, wang kiriman akhirat, yang mereka lakukan sewaktu mereka hidup.

lalu bagaimana dengan "kita, anda dan mereka" sudah memahami pengertian kaya menurut perspektif Islam atau bagaimana ?

Sekain.titik
jabatku

No comments:

Post a Comment