Thursday 2 June 2011

Nasihat Nabi Muhammad s.a.w dan Nabi Isa a.

"Wahai Huzaifah! Dalam tiap-tiap golongan umatku, terdapat serombongan yang berbaju buruk dan berdebu.Mereka ini menghendaki daku, mereka mengikuti daku, mereka ini menyiarkan isi kitab allah, mereka ini dari daku, dan sebahagian daripadanya,meskipun mereka tidak melihat akan daku.


Tatkala nabi Isa menerangkan, bahawa wali-wali Tuhan itu tidak pernah mengenal takut dan gentar, Sahabat-sahabatnya bertanya, siapakah mereka itu, Nabi Isa menjawab : mereka itu ialah Orang yang melihat pada dunia bathin, tatkala orang lain melihat kepada dunia lahir, mereka itu melihat kepada akhirnya dunia, sementara orang lain melihat kepada keabadian dunia itu, mereka menghindarkan apa yang menggangu perjalanannya, mereka meninggalkan pekerjaan, yang pada persangkaanya kelak akan ditinggalkannya,mereka itu sering bersunyi diri,sering menyesali yang salah, tidak memikirkan dunia, tidak memikirkan kerosakan rumah tangga, mati dalam hatinya,menghindarkan segala kesenangan,hidupkan ingatan akan mati,mencintai allah dengan sebenar-benarnya,bersuluh kepada nurnya,dan bercahaya kepada cuacanya. Mereka beroleh berita berita aneh, ilmu mereka adalah ilmu kitabkitabsuci, amal mereka adalah amal yang dianjurkan oleh kitab-kitab suci,mereka tidak takut dan gentar.

Petikan dari Buku Pengantar ilmu tarekat dan tasauf, garapan Prof Dr Haji Aboebakar Atjeh.

Sengaja petikan itu aku suguhkan kepada "anda" untuk berfikir dan terus berfikir, "bagaimana membunuh racun,virusvirus, isme-isme barat, yang bersarang di kepala dan minda, serta bersarang didada anda", supaya anda tidak terkeliru "melihat penghidupan dan kehidupan" dari sisi dan dimensi yang berbeza, sebagaimana yang dituntut Islam

Sekin.titik
jabatku

No comments:

Post a Comment