Friday 29 December 2017

TOKOH WARTAWAN A.SAMAD ISMAIL, AKU DAN PENGRANG BERITA HARIAN, NAZRI ABDULLAH DAN KETUA BIRO BERITA HARIAN KOTA BHARU, NORHAYATI SAID


Barang kali it's the high time untuk aku menceritakan bagaimana aku bisa terjun secara total kedalam bidang kewartawanan. peristiwa ini berlaku pada penghujung tahun 1989 di Bilik Berita, Berita Harian, Jalan Riong,Kuala Lumpur

Diluar jendela langit sseperti biasa berwarnabaru,didalam kamar ini terdapat, beberapa media man sedang membaca akhbar

Ketua Pengarang,Nazri Abdullah, memanggil Pak Samad,(kini sudah berada dialam sana, semoga allah mencucuri rahmat keatas rohnya)."Pak Samad," dan beliau melambai tangan kepada Pak Samad agar datang kemeja beliau.

aku pada waktu itu duduk dikerusi berhadapan dengan Nazri Abdullah, "Kenalkan, ini student kita baru tamat belajar journalisme dari Medan, Indonesia

aku bangun dari kerusi menghulur tangan dan bersalam dengan Pak Samad

" I was in Jakarta,1955 together with Moechtar Lubis," katanya pada aku

Dan sambil menceritakan pengalamannya disana, aku dapat simpulkan "journalisme Indonesia lebih advance dari negara kita,"

selepas itu, Nazri Abdullah mengambil memo pad, lantas menulis sesuatu dan menyerahkan kepada aku sambil berkata,berikan memo ini pada Ketua Biro BH Kota Bharu, Norhayati Said

Memo yang ditulis berbunyi,  Norhayati, since marah Mahadi Hassan from Kota Bharu it's better for him to stringing from there

dan apabila pulang ke Kota Bharu, aku lantas kepejabat Berita Harian, Jalan Zainal Abidin, bertemu dengan Cik Norhayati, status single, dan memberikan memo itu kepada belau

Beliau selepas membaca memo itu, terus memanggil, "Ros, berikan note book Berita Harian kepada Marah Mahadi " dan bermula dari detik itu, aku terbabit secara total dalam dunia kewartawanan

Pada waktu itu, bilik berita harian berkongsi ruang dengan bilik berita The New Straits Times.staff NST pada waktu itu, ketua biro Rashid Bakar, Manisah Ismail dan Shaiful Azhar Abdullah,selang beberapa bulan kemudian Shaiful Azhar berpindah ke kuala Lumpur dan wartawan shamsul akmal, asal, Perak datang ke pejabat NST Kota Bharu. stringer NST pada waktu, Norjihan Kamaruddin.Jurugambar allahyarham Ibrahim Salleh

staff Berita Harian pada waktu itu Nasir Hassan,(kini sudah berada dialam sana,)Rosli Safar dan jurugambar Suhaimie Ahmad(juga sudah berada di alam sana) manakala "stringer" Ramli Ibrahim dari Gua Musang, Rozi Hassan dari Tanah Merah, ahmad Fahmi dari Machang, Razman dan Fatihah dari Bachok, azman Mahmood dikota Bharu, kini staff BH di kota Bharu, ali sulong(juga sudah berada dialam sana, Rosdi Ismail dari Tumpat, dan NorJaaafar stringer Sport Desk

sekian,jabatku, titiek




No comments:

Post a Comment