Friday 29 December 2017

SHIT, SASTERAWAN NEGARA,SHAHNON AHMAD DAN KITA



pENGALAMAN pertama aku berjumpa dengan  shahnoh ahmad,(SEMOGA allah mencucuri rahmah keatas rohnya) berlaku pada awal tahun 1990 an di hotel temenggong, kota bharu. aku bersama wakil Persatuan Penulis Kelantan,PPK, Husdaini, pergi kebilik beliau

sampai didalam bilik kami bersalaman dan Husdaini memperkenalkan diri beliau wakil dari PPK dan dipertanggungjawabkan menjaga dan mengurus beliau sewaktu keberadaan beliau di bandar Kota Bharu

aku diperkenalkan sebagai wakil berita harian Kota Bharu.aku segan untuk memperkenalkan diri aku sebagai Marah Mahadi Hassan lalu aku mencari kaedah bagaimana untuk mengetahui beliau mengenali siapa aku

aku lantas bertanya, "adakah Cikgu selalu mebaca ruangan sastera dan budaya Berita Harian, setiap hari rabu

'SAYA selalu membaca ruangan itu, never missed, sejak dari dulu lagi, untuk mengikuti perkembangan sastera tanah air,"katanya serius

"Pernah membaca tulisan Marah Mahadi Hassan," tanyaku padanya

"Ini Marah Mahadi Hassan," katanya pada ku

aku menjawab ,Ya, beliau lantas menghulur tangan dan kami bersalaman untuk kedua kali


berbicara mengenai nama, "di syurga tak ada kartu nama," kata cerpenis terkemuka Indonesia, Iwan Simatupang, pengasas aliran absurdisme dalam dunia kesusasteraan Indoneisa, asal Danau Toba,suku batak, pernah kuliah dalam jurusan filsafat di Sorbone Univerisiti'dan pernah menjadi pemandu teksi sewaktu belajar disana--kenapa tiba-tiba aku memakai nama pena marah mahadi hassan
dan sampai kedetik ini,ianya masih menjadi misteri dan suatu pertanyaan yang masih mengangga dan tetap mengangga

sekian untuk sementara, Jabatku, titiek

'


sast

No comments:

Post a Comment