Saturday 8 June 2013

PRU KE 14 : UMNO KELANTAN AKAN KALAH LAGI ?


Diluar bangunan UMNO,Kota Bharu, langit masih seperti dulu, cerah, terik mentari, asih seperti dulu, membakar, kulit tidak puteh, sebegelintir, penarek beca, kais pagi makan pagi, kai petang, makan petang.
Dan jam 1 tengahari nanti, Ketua Pemuda UMNO Kelantan, Annuar Sepian, calon BN,Parlimen Kubang Krian,yang kalah teruk, dalam PRU 13, baru baru ini, akan membuat sidang akhbar, berhubung isu,apa tidak tahu dengan jelas

yang jelas, PRU ke 12,BN cuma dapat 7 kerusi dewan undangan negeri kelantan, PRU ke 13 cuma mampu dapat 12 kerusi DUN dan PRU ke 14 (barangkali) mungkin boleh tambah 5 kerusi lagi, menjadikan 17 kerusi dan PRU ke 15, mungkin boleh tambah 5 kerusi lagi,menjadikan 22 kerusi milik BN, tapi masih  belum mampu merampas kuasa politik dari PAS, paling minimal untuk memerintah BN perlu mempunyai 23 kerusi DUN Kelantan.

Itulah barangkali skrip politik UMNO Kelantan, 20 tahun lagi,itu skrip politik, bukan skrip  filem, skrip filem boleh diubah, bila-bila masa, asalkan tambah bajet, semuanya bisa diatur.

itu skrip politik UMNO Kelantan, 20 tahun lagi, Datuk Seri Mustapha Mohamed, sudah berusia 82 tahun, sudah beruban,puteh sudah menggelilingin ubun rambut, siapa pula Ketua Pemuda UMNO Kelantan pada waktu (?) itu, ? Bagaimana pula dengan "kita dan kekitaan" kita (?) atau kita pada waktu itu,"sudah tidak lagi menjadi", sebaliknya sudah menjadi "apa adanya" atau bagaimana ?

sebenarnya, barangkali tidak ramai dikalangan kita, yang ada dan ada seadanya, menjengkuk kedalam diri kita, bercermin diri, melihat kristal diri kita, melihat kedalam diri kita, "kemanakah akhir perjalanan hidup" yang serba sementara ini.

Untuk itu, simak bait-bait puisi penyair Indonesia, Sapardi Djako Damono, "disebabkan hidup ini indah,aku menangis,sepuas-puasnnya"-because the sky is blue, i cried"

amono

No comments:

Post a Comment